“De ondersteuning moet naar het kind

komen, en niet andersom!”

Een ouder in gesprek met voormalig directeur van Profi Pendi

 

Ik ben Hillechien Boel, moeder van drie kinderen. De oudste volgt onderwijs in groep 2 op de Koningin  Julianaschool in Nieuwegein, een gewone basisschool. Voor de middelste, de bijna vierjarige Desmond, is momenteel nog onduidelijk of hij naar diezelfde school zal gaan, of speciaal onderwijs gaat volgen.

Desmond is namelijk slechthorend. In samenspraak met de basisschool kijken we wat de beste plek voor Desmond is. We zijn dus echt bezig met het vinden van passend onderwijs.

 

Hoewel we er als ouders steeds meer ‘in’ komen, zijn er ook nog veel vragen met betrekking tot passend onderwijs. Bea van Burgsteden, voormalig directeur van het samenwerkingsverband Profi Pendi, en ik gingen daarom het gesprek aan.

 

Bea: Wat roept de term ‘passend onderwijs’ bij jou op?

 

Hillechien: In eerste instantie dacht ik dat het ging om bezuinigingen in het onderwijs. Hoe zit dat precies?

 

B: Nee, het zijn geen bezuinigingen. De overheid wil wel grip houden op de uitgaven voor onderwijs. Daarom gaat het grootste deel van het geld voor onderwijsondersteuning aan kinderen naar een regio.

 

B: De schoolbesturen in die regio hebben zich verenigd in een samenwerkingsverband. Het onze heet Profi Pendi. Dat zijn Nieuwegein, IJsselstein, Houten, Vianen en Lopik. Wij krijgen dat geld en maken afspraken over de verdeling.

 

H: Verder heb ik begrepen dat het erom gaat kinderen een passende plek op een school aan te bieden en dan het liefst zo dicht mogelijk bij huis. Dat lijkt mij een heel goed plan, want iedereen wil toch het liefste dat kinderen een vriendenkring op school kunnen opbouwen, dichtbij huis.

 

B: Ja, dat klopt, dat is het mooie van ‘passend onderwijs’, de ondersteuning moet naar het kind komen en niet andersom! Op maat gemaakt, want elk kind heeft wat anders nodig. Soms is dat niet mogelijk op de eigen school en mag het kind naar een speciale basisschool. ‘Passend onderwijs’ betekent dat het kind er beter van moet worden!

 

H: Ik heb begrepen dat een van de veranderingen ook te maken heeft met de rol die je als ouder hebt. Dat vind ik erg fijn. Ik ken mijn kind al vier jaar als het op de basisschool komt, ik wil graag samen met de school over mijn kind praten. Klopt het dat passend onderwijs ook betekent dat de ouders vanaf het begin worden betrokken?

 

B: Jazeker, daar zit nou net de kracht. Dat blijkt niet alleen uit onderzoeken, maar het is ook mijn eigen ervaring, als leerkracht én als ouder. Samen krijg je een volledig beeld van je kind, waarbij we vooral kijken naar de mogelijkheden. Heb je daar al ervaring mee?

 

H: Wat leuk dat je dat zegt! Dat is precies wat ik nu ervaar. Nadat wij het aanmeldformulier hadden ingevuld voor de basisschool werden we uitgenodigd voor een gesprek. De school wilde graag meer weten over de ontwikkeling van Desmond. De school wil heel duidelijk met ons meedenken en meezoeken naar een goede plek voor Desmond. Dit was een heel plezierig gesprek, waarin ook onzekerheden van onze kant weggenomen konden worden. Ik voel me gerespecteerd, mijn menig doet er toe. Ik heb er vertrouwen in dat we hier samen uit komen. Ook hebben we alvast rondgekeken op Het Rotsoord, een school voor speciaal onderwijs voor kinderen met TOS/slechthorenden en doven, om alvast een indruk op te doen.

 

Binnenkort gaat het gesprek verder. Dan praten Bea en Hillechien onder meer over scholen voor speciaal onderwijs.

VRAGEN?

Profi Pendi

Dukatenburg 101

3437 AB Nieuwegein

030 2751288

www.profipendi.nl

ontwerp: